Loading...

Algemene voorwaarden

1. Toepasselijkheid van de algemene voorwaarden

1.1 Elke opdracht verleend aan “Corplex” wordt geacht te zijn verleend aan BV Loeka Legal, een besloten vennootschap naar Belgisch recht, met zetel te 8554 Zwevegem (Sint-Denijs), Kooigemstraat 26 en met ondernemingsnummer BTW BE0779.338.085, hierna “het Kantoor” genoemd. 1.2. Deze algemene voorwaarden zijn steeds van toepassing op alle door het Kantoor uitgevoerde opdrachten en diensten, behoudens een geschreven andersluidende overeenkomst tussen het Kantoor en de klant. De toepassing van de eventuele voorwaarden van de klant zijn uitgesloten. 1.3. Telkens een klant op het Kantoor beroep doet, wordt de klant geacht deze algemene voorwaarden te aanvaarden, te hebben ontvangen en te kennen.

2. Totstandkoming en uitvoering van het mandaat

2.1. Het Kantoor zal pas geacht worden een mandaat te vervullen op voorwaarde dat de opdracht duidelijk schriftelijk werd bevestigd en deze ook uitdrukkelijk door het Kantoor schriftelijk werd aanvaard.Het louter doorsturen van een vraag of opdracht, brengt geen overeenkomst tot samenwerking teweeg. 2.2. In elke hypothese, behoudens uitdrukkelijke en andersluidende schriftelijke overeenkomst, zal geen enkel mandaat of opdracht uitwerking krijgen zolang een provisie of eerste onderdeel van een vaste prijs - afspraak, voor zover deze werd gevraagd, niet volledig werd betaald. Het Kantoor draagt in deze tussenperiode ook geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid.

3. Informatie

3.1. Het Kantoor informeert de klant over de uitvoering van zijn opdracht en over het verloop van de behandeling van de zaak. 3.2. De klant geeft stipt en gedurende de gehele duur van de opdracht, desgevallend op verzoek van de advocaat van het Kantoor, alle nuttige informatie aan het Kantoor. Alle nuttige stukken worden, indien mogelijk, bij aanvang van het dossier bezorgd aan het Kantoor. 3.3. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem aan ons verstrekte gegevens, informatie en stukken. De klant zal het Kantoor ook op de hoogte brengen van eventuele nieuwe feiten of omstandigheden, van welke aard ook, die verband houden met de uitvoering van de opdracht.

4. Beroep op derden

4.1. Buiten de gebruikelijke taken die in het advocatenkantoor worden vervuld, gaat de klant akkoord dat het Kantoor, onder de verantwoordelijkheid van deze laatste, voor specifieke of gespecialiseerde opdrachten een beroep kan doen op andere advocaten, al dan niet binnen het Kantoor, voor de uitvoering van haar opdracht. 4.2. Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, laat de klant de keuze daarvan aan het Kantoor. De kosten hiervan worden aan kostprijs gefactureerd aan de klant. 4.3. Indien het Kantoor het nodig acht, kan zij een beroep doen op andere derden, zoals notarissen, (technisch) deskundigen of accountants, gekozen in overleg met de klant. De kosten ervan worden aan kostprijs gefactureerd aan de klant.

5. Kosten en ereloon

5.1 Het ereloon is de vergoeding voor de door het Kantoor geleverde diensten. Behoudens indien er op voorafgaand verzoek van de klant een vaste prijs wordt afgesproken, wordt het ereloon begroot op basis van een uurtarief. Behoudens voorafgaande andersluidende afspraken, hanteert het Kantoor een uurtarief van 170,- euro per uur. Het Kantoor heeft het recht dit uurtarief periodiek te herzien. Dergelijke wijziging is van toepassing vanaf de datum van de wijziging. Het ereloon omvat alle reguliere administratiekosten. Specifieke kosten die in het kader van de behandeling van het dossier worden gemaakt (bvb. aangetekende zendingen, verplaatsingskosten, …) worden afzonderlijk aangerekend. De factuur (van het ereloon en gebeurlijk de kosten) worden verhoogd met BTW volgens het geldend tarief op datum van uitgifte van de factuur. Dit is op basis van het BTW – wetboek op heden 21 procent. 5.2 De (gerechts)kosten en de uitgaven zijn de kosten die het Kantoor heeft moeten voorschieten aan derden, zoals de gerechtsdeurwaarder, de griffie, vertalers en openbare instanties. Deze kosten worden precies en gedetailleerd vermeld in de staat van kosten en ereloon. De gerechtskosten en uitgaven van het Kantoor worden doorgerekend aan kostprijs. De klant kan ten allen tijde een overzicht vragen van de op een gegeven ogenblik geldende uurtarieven en forfaitaire kosten van het Kantoor. 5.3 Het overeengekomen ereloon is steeds exclusief btw aangegeven. Behalve indien een wet of een ter uitvoering daarvan genomen besluit of administratieve beslissing (circulaire of andere) voorziet in een vrijstelling (daaronder begrepen een verrichting die buiten het toepassingsgebied van de btw valt), zal het ereloon verhoogd worden met de btw tegen het toepasselijke tarief (21%). 5.4. §1. Het Kantoor kan voor de aanvang van de opdracht en lopende de behandeling van de zaak één of meerdere voorschotten (provisie) vragen. Een voorschot is het forfaitair bedrag dat de klant betaalt aan het Kantoor, voorafgaand aan een gedetailleerde ereloon – en kostenstaat. Meestal wordt, bij afspraak van een vaste prijs, een eerste onderdeel van deze vaste prijs gevraagd bij aanvang van de opdracht. Behoudens uitdrukkelijk andersluidende en schriftelijke afspraken, starten de prestaties van het Kantoor pas nadat dit eerste onderdeel is betaald en ontvangen. §2. Alle ereloon- en kostenstaten bevatten, behoudens bij een een vaste prijsafspraak, een overzicht van de geleverde prestaties tijdens de periode waarop de prestaties betrekking hebben. Ook worden afzonderlijk de administratieve kosten of gerechtskosten bepaald. Het Kantoor beschikt over de mogelijkheid om tussenstaten op te stellen. Eventuele voorschotten zullen daarbij in mindering worden gebracht. Komt het dossier op zijn einde, dan ontvangt u een eindstaat. In de eindstaat van ereloon en kosten worden de voorschotten op het totale bedrag in mindering gebracht. 5.5. De klant betaalt de voorschotten en/of de staat van kosten en ereloon van het Kantoor binnen de tien (10) kalenderdagen na ontvangst van de uitnodiging tot betalen. Het Kantoor kan, indien dit voor de goede dienstverlening noodzakelijk is, gemotiveerd een kortere betalingstermijn bepalen. 5.6. Indien de klant niet akkoord gaat met het gevraagde voorschot, de tussenstaat of de eindstaat moet hij deze staat binnen de tien (10) kalenderdagen na ontvangst aangetekend en schriftelijk protesteren en de reden kenbaar maken waarom hij/zij niet akkoord gaat met de ereloonstaat. Nadien wordt de klant geacht de factuur te hebben aanvaard. 5.7. Facturen zijn betaalbaar op de vermelde vervaldag aan de klant, zoals opgegeven op de factuur. De wet van 2 augustus 2002 ter bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties is hierop van toepassing. Indien de factuur op de vervaldag niet is betaald, dan is van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling een interest verschuldigd aan een intrestvoet van 12 procent per jaar vanaf diens uitgifte. Elke laattijdige betaling door de klant verleent het Kantoor tevens het recht om een forfaitaire schadevergoeding aan te rekenen van 10% van de factuurbedragen. Alle kosten verbonden aan het invorderen van de achterstallige factuurbedragen via minnelijke en gerechtelijke weg, inclusief de gerechtsdeurwaarder- en advocaatkosten, zullen worden doorgerekend aan de klant. 5.8. In geval van verzuim van betaling na vervaldag van de factuur, is het Kantoor tevens gerechtigd haar werkzaamheden onmiddellijk te staken totdat de klant volledig aan zijn of haar betalingsverplichtingen heeft voldaan, en zonder dat dit tot enige aansprakelijkheid van het Kantoor kan leiden. Dergelijke staking zal evenwel voorafgaandelijk en schriftelijk (per brief of e-mailbericht) aan de klant worden meegedeeld.

6. Derdengelden

6.1. Het Kantoor stort alle bedragen die zij voor haar klant ontvangt binnen de kortst mogelijke tijd door aan haar klant. Indien het Kantoor een bedrag niet onmiddellijk kan doorstorten, verwittigt zij de klant van de ontvangst van het bedrag en brengt zij hem op de hoogte van de reden waarom het bedrag niet wordt doorgestort. 6.2. Het Kantoor mag op de bedragen die zij ontvangt voor rekening van de klant sommen inhouden tot dekking van de openstaande voorschotten of staten van kosten en ereloon. Zij brengt de klant hiervan schriftelijk op de hoogte. Deze bepaling doet evenwel geen afbreuk aan het recht van de klant om de ereloonstaten van het Kantoor te betwisten en betaling van deze ingehouden bedragen te vorderen. 6.3. Het Kantoor stort alle bedragen die zij van de klant ontvangt voor rekening van derden zo snel mogelijk door aan deze derden.

7. Aansprakelijkheid

7.1. Het Kantoor levert een inspanningsverbintenis die zij naar best vermogen zal uitvoeren. Het Kantoor kan daarbij geen welbepaald resultaat garanderen. 7.2. Alle advocaten van het Kantoor zijn verzekerd via een collectieve verzekering ‘burgerrechtelijke beroepsaansprakelijkheid’, afgesloten door de Orde van Vlaamse Balies, bij Amlin Insurance SE via Vanbreda Risk & Benefits met polisnummer LXX034899. (hierna ‘Verzekering’) 7.3. De beroepsaansprakelijkheid van het Kantoor en de advocaten die het dossier behandelen, is beperkt tot het bedrag dat gedekt wordt via de Verzekering. De klant vindt de hoger vermelde Verzekering aldus voldoende en aanvaardt dat de vergoeding van de bewezen schade die zij/hij lijdt ten gevolge van een beroepsfout van een advocaat van het Kantoor, in alle gevallen en ongeacht het karakter van de fout, wordt beperkt tot het bedrag waarvoor de advocaat is verzekerd. Het verzekerde bedrag van de Verzekering biedt een waarborg van 2.500.000 euro per schadegeval. Indien de Verzekering de schade niet zou dekken, wordt de totale aansprakelijkheid van het Kantoor en de advocaten uit of in het kader van de geleverde diensten (met inbegrip van grove fout/nalatigheid) beperkt tot een bedrag (in hoofdsom, interesten en kosten) van 10.000 euro per schadegeval. Vorderingen in aansprakelijkheid dienen te worden ingesteld binnen zes (6) maanden volgend op de datum waarop de klant op de hoogte was of redelijkerwijs op de hoogte diende te zijn van de schadeverwekkende gebeurtenis. 7.4. Het Kantoor wijst elke aansprakelijkheid af, van welke aard ook, met betrekking tot adviezen en diensten die verstrekt worden door advocaten die geen deel uitmaken van het Kantoor, deskundigen of elke andere leverancier van diensten waarop het Kantoor eventueel een beroep zouden moeten doen in het raam van onze bijstand in uw dossier. Het Kantoor kan gebeurlijk enkel aansprakelijk zijn voor schade die rechtstreeks voortvloeit uit de aan het Kantoor verleende opdracht.

8. Beëindiging van de overeenkomst

8.1 Als het dossier wordt afgesloten, wordt de klant hiervan schriftelijk door het Kantoor ingelicht. Na het afsluiten van het dossier, wordt het dossier gearchiveerd en vijf jaar bijgehouden vanaf de datum van de brief waarin wordt meegedeeld dat de overeenkomst wordt beëindigd. Na vijf jaar wordt het dossier vernietigd. 8.2 De klant kan op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen door het Kantoor daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen. Het Kantoor maakt haar eindstaat van ereloon en kosten over aan de klant, rekening houdende met haar prestaties tot aan de beëindiging van de overeenkomst. De advocaat kan geen schadevergoeding vragen. Op eerste verzoek zal het Kantoor binnen een redelijke termijn aan de klant de stukken van het dossier terugbezorgen. 8.3 Het Kantoor kan ten allen tijde een einde maken aan de overeenkomst, door de klant hiervan schriftelijk te verwittigen. Voor de bepaling van het ogenblik waarop zij haar prestaties staakt, dient het Kantoor rekening te houden met de mogelijkheid voor de klant om tijdig de nodige bijstand te verkrijgen van een andere advocaat.

9. Toepasselijk recht en geschillen

Het Belgisch recht is van toepassing, met uitsluiting van elk ander recht. Geschillen behoren tot exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken te Kortrijk, zonder afbreuk te doen aan bevoegde instanties bij de Orde van Vlaamse balies of de balie van West-Vlaanderen. Indien een of meerdere bedingen van deze algemene voorwaarden ongeldig of nietig zouden zijn, dan tast dit de geldigheid en de afdwingbaarheid van de andere bedingen van deze algemene voorwaarden niet aan.